Online marketing SEO tips

Laatst gewijzigd 28-01-2021

Leestijd ong. 3 minuten

Beoordeel dit artikel!

Rating: 4.8 sterren
5 stemmen

Online marketing SEO: uitleg + 11 tips!

Met deze praktische SEO uitleg en tips kan je op een gemakkelijke manier zorgen dat je hoger gaat scoren in Google. Daarmee ontvang je meer bezoekers op je website en het zorgt voor een stabiele en kosteloze basis voor nieuwe klanten voor je bedrijf. Hier staan 11 SEO tips uitgelegd waarmee jij kan gaan scoren in Google met jouw website. Veel succes!

Betekenis van SEO

SEO, oftewel zoekmachineoptimalisatie (in het Engels: Search Engine Optimization), is het proces waarbij je jouw website optimaliseert om hoger in de zoekmachines zoals Google te komen. Het is een van de belangrijkste onderdelen van de online marketing van bedrijven. Daarmee ontvang je meer bezoekers op je website en dat zorgt voor meer klanten en meer omzet. SEO is een werk van lange termijn en daarom krijg je het beste resultaat door consistent te werken aan de SEO van jouw website. Op die manier staat het stuk SEO in de online marketing van jouw bedrijf als een rots.

Wat is het doel van SEO?

Het doel van online marketing SEO is om meer bezoekers en klanten te krijgen uit Google. Dit kan je bereiken door hoger te komen op relevante zoekwoorden in de zoekresultaten. Doordat Google met zo'n 95% de meest gebruikte zoekmachine is, wordt er vooral naar Google gekeken. Als je voldoende bezoekers op je website hebt, maar er worden te weinig van die bezoekers een klant? Dan kan je met conversie optimalisatie aan de slag voor een hogere conversie uit je bezoekers.

De 11 SEO tips

De SEO tips zijn gebasseerd op de punten die voor Google het belangrijkste zijn, namelijk de drie pijlers. Dit gaat om de website-techniek, content en autoriteit. Bij de techniek van de website gaat het erom dat hij zo in elkaar zit dat hij snel en gebruiksvriendelijk is voor de bezoeker en goed te lezen door de Google-bot. Deze robot van Google is namelijk degene die zorgt voor de ranking van jouw website in de zoekresultaten. De content houdt in dat je zorgt voor een informatieve website waar de bezoeker zijn oplossing vindt. Ten slotte is de autoriteit in hoeverre jouw website kwaliteit in huis heeft en dit kan je vooral bewijzen door ervoor te zorgen dat andere websites een linkje plaatsen naar jouw website.

Online marketing zoekwoordenonderzoek

#1 Goed zoekwoordenonderzoek

Het allerbelangrijkste om mee te beginnen is een zoekwoordenonderzoek. Hiermee zorg je ervoor dat je weet op welke zoekwoorden je hoog wilt scoren en welke relevant zijn voor jouw website. Gebruik hiervoor een keyword tool, zodat je weet hoeveel mensen er zoeken op dat specifieke zoekwoord en hoeveel concurrentie van andere websites er is. Daarnaast kan je aan de hand van de suggesties die Google zelf geeft ook concluderen welke zoekwoorden geschikt zijn.

 

Bedenk goed dat het ene zoekwoord commerciëler is dan de andere. Als je zoekt naar 'blauwe audi a3 kopen', dan is de koopintentie erg hoog. Dat is bijvoorbeeld in veel mindere mate het geval bij de zoekopdracht 'hoeveel pk audi a3'. Daarom moet je ervoor zorgen dat de verkooppagina's scoren op zoekwoorden met een zo hoog mogelijke koopintentie.

SEO Google zoekwoorden

#2 Verwerk je SEO zoekwoorden

Vervolgens kan je aan de slag met het verwerken van de zoekwoorden uit het SEO onderzoek. De plaatsen op de pagina die belangrijk zijn voor je SEO zijn als volgt:

  • URL
  • Meta title
  • Meta description
  • Titel van de pagina (1 H1)
  • Tussenkopjes (H2's en mogelijke H3's)
  • Bestandsnaam en alt-tekst van de afbeeldingen
  • In de tekst en met name dikgedrukte, schuine en onderstreepte woorden

 

Mijn advies is echter om niet overal exact het zoekwoord te gebruiken. Dit ziet Google namelijk als keyword stuffing, wat dus betekent dat je de pagina over optimaliseert. Het aller belangrijkste blijft namelijk dat de bezoeker een goede pagina voor zich krijgt waar hij zijn oplossing kan vinden op zijn vraag of probleem. Gebruik daarom ook synoniemen voor het zoekwoord en in verschillende combinaties. Als je dit goed toepast, zet je weer een grote stap in de online marketing van jouw website. Daarmee zorg je ervoor dat het voor Google wél duidelijk als dat die pagina over dat onderwerp gaat, maar blijft hij wel goed lees- en bruikbaar voor de bezoeker!

Meta title meta description seo

#3 Schrijf een krachtige meta title en meta description

Het is slim om het zoekwoord in de meta title en de meta description te zetten, alleen gaat het er wel om dat de bezoeker klikt op jouw pagina. Daarom moeten deze twee meta onderdelen, de titel en omschrijving van je pagina in de zoekresultaten, krachtig en duidelijk zijn. Kijk hiervoor goed naar de huidige resultaten in Google op het zoekwoord waar jij op wilt scoren. Jouw pagina moet namelijk aangeklikt worden tussen al die andere pagina's.

 

Schrijf deze tekst vanuit het oogpunt van de bezoeker. Wat is zijn/haar vraag of probleem en hoe kan ik duidelijk maken dat op mijn pagina de oplossing staat. Hoe verder iets vooraan de titel en omschrijving staat, hoe meer het wordt meegenomen door Google.

Laadtijd online marketing

#4 Snelle laadtijd is essentieel

Voor zowel je bezoeker als voor Google is een snelle pagina heel erg belangrijk. Maar liefst 53% van de mobiele gebruikers verlaat je pagina als deze na 3 seconden nog niet geladen is. Dat terwijl het aantal mobiele bezoekers (mobiel en tablet) steeds groter wordt tot wel over de 50%. De laadtijd is dus ook heel belangrijk voor de SEO van je website.

 

De belangrijkste manieren om de laadtijd van je website te verlagen zijn:

  • Een website systeem met schone codes
  • Afbeeldingen zo groot makkelijk als hij op de website wordt weergegeven
  • Afbeeldingen comprimeren
  • Vermijd re-directs
  • Zo min mogelijk pop-ups en inline embeds
Mobile friendly SEO

#5 Mobile friendly

Door die toenemend aantal mobiele gebruikers is de laadtijd niet alleen belangrijk, maar ook dat je website goed werk op mobiel. Google doet namelijk sinds een paar jaar je mobiele website indexeren in plaats van de desktop versie. Daarom vormt die de basis voor je zoekmachine optimalisatie en uiteindelijk voor je ranking in Google. Mobiele bezoekers zijn een belangrijk onderdeel van je online marketing.

 

Je kan je website mobielvriendelijk maken door te zorgen dat deze minstens zo goed te gebruiken is als de desktop versie. Dat wil zeggen dat er geen plaatjes uitgerekt worden weergegeven, verkeerde grootte van de teksten en de juiste knoppen op de goede manier worden weergegeven. Laat hiervoor anderen op je mobiele website testen of deze werkt zoals hij zou moeten doen.

Online marketing linkstructuur

#6 Interne linkstructuur

Door interne links toe te voegen aan je website zorg je ervoor dat Google weer iets beter begrijpt hoe jouw website in elkaar zit. Als ik in dit artikel namelijk link naar de pagina waar je SEO advies kan aanvragen, zal Google snappen dat er een link is tussen dit artikel en die pagina. Daarnaast kan je met de anker tekst die je op de link zet ook weer sturen op een zoekwoord. Ten slotte zorg je hiermee ervoor dat je de bezoeker aanzet tot nieuwe interactie en mogelijk langere tijd op je website.

 

Dit kan je toepassen op iedere pagina op je website. Je zou het alleen kunnen overwegen om bijvoorbeeld op de verkooppagina links naar pagina's buiten het verkoopproces te minimaliseren om zo voor zo min mogelijk afleiding te zorgen. Hoe meer pagina's je op je website hebt, hoe makkelijker het is om veel interne links toe te voegen die relevant zijn. Zorg ervoor dat de belangrijkste pagina's de meeste links ontvangen met de juiste anker tekst.

Data driven marketing

#7 Data bijhouden en gebruiken

Een van de mooiste dingen van een website is, dat je precies kan bijhouden wat de bezoekers doen op je website en dat je daarom op basis van keiharde data je website kan optimaliseren. Voor vrijwel alle bedrijven is Google Analytics daarvoor het aangewezen programma. Dat is namelijk een complete tool die makkelijk te integreren is in je website en de juiste data bijhoudt.

 

Met deze data kan je heel erg veel, maar het belangrijkste is om te kijken of het doel van je website wel of niet wordt bereikt en waar mogelijk nog potentie in zit. Mijn advies is om tijd te reserveren om de data te analyseren en daar conclusies uit te trekken. Als je dit namelijk niet doet, loop je de kans op veel nieuwe klanten en omzet mis. Steeds meer bedrijven gaan over op een data gedreven marketing wat dus inhoudt dat de data het fundament is voor de keuzes die je maakt op het gebied van de marketing van jouw bedrijf.

Interactie voor SEO

#8 Stimuleer interactie

Iemand zit je website te bekijken zonder dat jij daar fysiek aanwezig bent. Toch blijven we allemaal mensen en willen we contact hebben. Natuurlijk is het belangrijk om een goede contactpagina te maken, zodat de bezoeker ten alle tijde contact kan opnemen. Daarnaast is het organiseren van een webinar een goede manier om online contact te hebben met de bezoekers en mogelijke klanten.

 

Daarnaast kan je op de website zelf een poll neerzetten, mogelijkheid geven tot het raten van een pagina, artikel of dergelijks en de mogelijkheid geven voor het plaatsen van een reactie op een blog. Ben je al toegekomen aan tip 8 van deze online marketing tips? Laat aan het einde van dit blog een reactie achter! 😉

Online marketing gaat om kwaliteit

#9 Schrijf voor je bezoekers en niet voor Google

Het allerbelangrijkste is om te zorgen voor de juiste oplossing voor de vraag van de bezoeker. Hiermee zorg je niet alleen voor direct meer klanten, maar ook voor een betere SEO score. De belangrijkste rankingsfactoren van Google zijn namelijk de data die komt uit het gedrag van je bezoekers. Dat wil zeggen dat hoeveel mensen je website bezoeken, de tijd op je website en de interactie de grootste invloed hebben op de Google ranking.

 

Natuurlijk is het goed om vaak de zoekwoorden terug te laten komen op de pagina die je schrijft, maar let goed op dat je vooral ervoor wilt zorgen dat de bezoeker iets aan de informatie heeft. Dat zal namelijk dé factor zijn die altijd en steeds meer jouw posities in Google gaan bepalen. Alle ontwikkelingen die Google doet, worden gebasseerd op de data van de gebruikers. Daarom is het schrijven voor op de eerste plaats de bezoekers altijd de beste optie.

SEO linkbuildiing strategie

#10 Maak een linkbuilding strategie

Nadat je de basis van SEO hebt toegepast op je website kan je aan de slag gaan met een stukje linkbuilding. Dat wil zeggen dat je gaat zorgen voor linken van andere websites naar de jouwe. Hierin ben je dus afhankelijk van anderen en daarom is dit dan ook gelijk het moeilijkste onderdeel van SEO. Om dit goed te kunnen uitvoeren, is het belangrijk om een goede strategie te maken.

 

Denk als eerste na wat je doel is met het linkbuilden. Als je op een of meerdere zoekwoorden specifiek hoger wilt scoren in Google heb je andere backlinks nodig dan als je website in het algemeen een hogere autoriteit moet krijgen. Ik adviseer je om de volgende 6 punten op te nemen in jouw linkbuilding strategie:

  1. Het doel van het linkbuilden op korte en lange termijn
  2. Een planning waarbij je bijvoorbeeld iedere week consistent een paar uur eraan werkt
  3. Wanneer je op welke soort websites wilt gaan linkbuilden
  4. Maak een goede ankertekst verdeling
  5. Schets uit hoeveel procent van de links ongeveer naar welke pagina moeten gaan
  6. Hou alle backlinks bij in een Excel-sheet of met een backlink checker.
SEO consistentie

#11 Consistentie

De allerbelangrijkste tip die ik kan geven is consistentie en dat zegt Google zelf ook. Plan uren in waarin je aan je website gaat werken. De beste resultaten met SEO haal je door op lange termijn op een gestructureerde manier te werken aan je website. Als je bijvoorbeeld blogs op je website wilt plaatsen, zorg dan dat je bijvoorbeeld iedere week of maand een blog plaatst in plaats van drie tegelijk en dan een poosje niets.

 

Daarnaast is het altijd belangrijk om de focus op kwaliteit te houden, want zoals eerder vermeldt is ook voor Google het gedrag van de bezoeker het belangrijkst. Daarvoor is in de eerste plaats kwaliteit voor nodig en SEO helpt je dan vervolgens om te zorgen dat Google kan herkennen dat het kwaliteit is.

    Conclusie

    Met deze SEO tips heb je nieuwe ideeën hoe jij je website kan optimaliseren voor hogere posities in Google. Als bedankje voor het lezen van dit artikel wil ik je een gratis coaching gesprek aanbieden, waarin jij in 30 minuten alles mag vragen over SEO en online marketing en ik kan je advies geven over je strategie die je volgt.

    Deel dit artikel op je social media!

    Win 3 uur aan SEO consultancy! 🎁

    1. Deel dit artikel op een van deze social media

    2 Stuur een linkje van deze post naar daan@marketingspecifiek.nl o.v.v. 'WIN 3 uur'

    3. Je maakt kans op de prijs en binnen 30 dagen ontvang je een mail terug als je gewonnen hebt!

    De algemene voorwaarden en de voorwaarden voor winacties zijn bij deze actie van toepassing.

    👉 Nu is het woord aan jou!

    • Heb jij nog aanvullende tips? Deel het in een reactie, zodat ook anderen hiervan kunnen leren.
    • Ga jij een of meerdere van de tips toepassen voor jouw website? Zet het in de reacties.
    • Of heb je nog vragen over dit onderwerp? Stuur je vraag in met een reactie!

    Reactie plaatsen

    Reacties

    Er zijn geen reacties geplaatst.