Verschillen online en offline reclame

Online of offline reclame: de 5 verschillen en tips

Wil jij weten wat de belangrijkste verschillen zijn tussen online en offline reclame? Hier vindt je ze plus nog praktische tips hoe jij ze kunt toepassen voor jouw bedrijf. Na het lezen van dit blog weet jij of je moet kiezen voor online reclame, offline reclame of een combinatie van beiden. Veel plezier met lezen en laat in een reactie achter wat je ervan geleerd hebt.

Wat is online reclame?

Online reclame is de verzamelterm voor de promotie die je maakt via het internet. Deze reclame-uitingen zijn door de digitalisering natuurlijk enorm toegenomen. Al deze voorbeelden kan je gratis en betaald inzetten. Een paar voorbeelden van online reclame:

- Bedrijfswebsite. Je kan dan met conversie optimalisatie voor meer omzet uit je klanten halen.

- Social media. Via social media kan je jouw bedrijf promoten met een bedrijfspagina of adverteren.

- Zoekmachines. Via Google kan je jouw website, winkel, producten en diensten promoten. Met zoekmachine optimalisatie kan je hoger komen in de zoekresultaten.

Wat is offline reclame?

Met offline reclame maak je promotie zonder gebruik van internet. Dit is vaak met behulp van de traditionele media of gewoon je winkel in de winkelstraat. Door de digitalisering wordt deze soort reclame juist weer minder vaak gebruikt. De belangrijkste voorbeelden van offline reclame:

- Winkel of bedrijfspand. Als iemand door de winkelstraat loopt en jou winkel ziet, promoot je jouw bedrijf aan die persoon.

- Papieren advertenties. In vrijwel alle kranten en tijdschriften kan je adverteren voor jouw bedrijf. Je kan ook een reclamefolder maken en die verspreiden.

- Televisie en radio. Ook deze twee media vallen onder offline reclame. Maar ook deze twee zijn betaald als je ze wilt inzetten als promotiemiddel.

De verschillen

Online reclame

1. Steeds meer mogelijkheden. Dankzij de digitalisering en de technologische ontwikkeling zijn er steeds meer manieren.

2. Specifieke doelgroep bereiken. Met online reclame kan je veel makkelijker je doelgroep bereiken en het is dus effectiever.

3. Relatief goedkoop. Online kan je gratis of al vanaf 5 euro per dag adverteren. Dat is dus ideaal voor kleine bedrijven.

4. Bereik wordt groter. Mensen besteden steeds meer tijd op hun computer, laptop en mobiel en daarom is het bereik groter.

5. Resultaten meetbaar. Met online reclame kan je alles meten, waardoor je kan optimaliseren en het resultaat weet.

Offline reclame

1. Blijft grotendeels hetzelfde. Doordat het minder ontwikkeld dan de online reclame is het minder interessant geworden.

2. Massa bereiken. Met offline reclame zal al snel veel mensen bereiken, maar veel buiten je doelgroep.

3. Relatief duur. Door de mindere vraag naar advertenties in kranten en op TV zijn de kosten bij offline reclame relatief duur.

4. Bereik wordt kleiner. Steeds minder mensen gaan winkelen in de winkelstraat en meer mensen willen geen reclamepost.

5. Moeilijk te meten. Bij offline reclame is nauwelijks te meten wat de resultaten zijn. Daarom kan je niet optimaliseren.

Conclusie

Na het lezen van deze vijf verschillen is het je vast duidelijk waarom er steeds meer wordt gekozen voor online reclame. Echter moet er een kanttekening worden gemaakt. Door de digitalisering gaan er zoveel bedrijven naar online reclame dat dit wellicht ook weer mogelijkheden biedt voor offline reclame. Je kan dan juist daarmee weer meer opvallen en daarom is een combinatie vaak de beste oplossing. Daarnaast is het zeker niet het geval dat offline reclame niet meer effectief kan zijn.

Waarvoor kies jij in je bedrijf? Laat het weten!

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.